10.12.2020

Ny undersøgelse: Danmark er nummer ét i Europa, når det gælder arbejdsglæde blandt digitale talenter

En ny undersøgelse fra Boston Consulting Group og Digital Hub Denmark viser, at danske digitale talenter er de gladeste i Europa. Rapporten ’2020 Digital Talent Global Work Happiness Index’ konkluderer, at Danmark ligger på en førsteplads i Europa og en tredjeplads på verdensplan.

København 10. december 2020

Den globale konkurrence om internationale digitale talenter er hård, og virksomheder verden over er afhængige af, at de kan tiltrække og fastholde de rette talenter, der kan føre virksomhederne igennem den digitale transformation.

Derfor er det godt nyt, at Danmark rangerer højest i Europa, når det kommer til digitale talenters arbejdsglæde. Hele 83 procent af de adspurgte digitale talenter i Danmark siger, at de er ret tilfredse eller meget tilfredse med deres jobsituation. Det er højere end vores europæiske naboer, og det glæder Camilla Rygaard-Hjalsted, der er direktør i Digital Hub Denmark:

”Generation Z er den første generation, der er født i den digitale tidsalder og derfor har teknologi integreret i deres tankegang og problemløsning. Deres kompetencer er afgørende for, at Danmark kan navigere sikkert gennem en digital omstilling, og det er vigtigt, at vi kan tiltrække og fastholde dem. Derfor glæder det os meget, at den danske indstilling om et fleksibelt og ansvarsfuldt arbejdsliv skaber gode rammer for digitale talenter,” siger hun og fortsætter:

”Selv når vi kigger til vores nabolande som Tyskland og Storbritannien, ser vi, at vores arbejdskultur i Danmark er unik. Vi scorer markant højere på ’familievenlige arbejdsmodeller, hvilket kan hjælpe med at fastholde de talenter der slår sig ned i Danmark og stifter familie her.”

Download rapporten her.

Resultatet overrasker

Undersøgelsen er baseret på 17 forskellige jobkomponenter, såsom: Finansiel kompensation, balancen mellem arbejde og privatliv, mv. Danmark placerer sig også øverst blandt ikke engelsktalende nationer. Resultatet kommer bag på Claudia Bruyant Ndege, der har ledet undersøgelsen for Boston Consulting Group.

”Vi havde forventet, at Australien og USA ville kæmpe om førstepladsen, men vi havde ikke forventet, at Danmark ville placere sig så højt på listen og faktisk placere sig bedst i forhold til de andre europæiske lande og bedst blandt ikke engelsktalende lande. For mange digitale internationale talenter er Danmark en overset destination sammenlignet med de andre nationer i undersøgelsen. Men vi kan se, at de digitale talenter, der finder vej til Danmark, grundlæggende er rigtig glade for deres arbejdsliv,” siger hun.

Digitale talenter søger indflydelse

Det er særlig unikt for Danmark, sammenlignet med andre europæiske lande, at vi scorer højt på jobkomponenterne min organisations formål og personlig indflydelse. Digitale talenter i Danmark værdsætter i særdeleshed, at de har indflydelse, og at de kan gøre en forskel enten igennem deres egen indsats eller gennem virksomhedens sociale aftryk.

Den danske arbejdskultur kendetegnet ved at medarbejderne bidrager konstruktivt løsningerne, produktet, eller processen, de er en del af. Vi har en meget stor grad af tillid i vores arbejdsliv og et fladt hierarki, der belønner sig i glade medarbejdere og innovative løsninger. Den unikke kombination er blevet til en attraktiv kultur i de danske virksomheder, og det kan give os en konkurrencefordel, når det handler om at tiltrække digitale talenter til Danmark,” siger Mette Smith Thastum, chefkonsulent i digitalisering fra Dansk Industri.

Lønnen er ikke så vigtig

Kun 34% af de danske digitale talenter placerede økonomisk kompensation blandt de vigtigste jobkomponenter sammenlignet med 54% i USA og 47% globalt. Dette kan forklares med Danmarks velkendte velfærdstat, med den pro-aktive arbejdsmarkedspolitik – flexicurity – som betyder sikkerhed for arbejdstagerne.

”For at kunne tiltrække og fastholde digitale talenter er det vigtigt, at arbejdsglæden og jobtilfredsheden er høj. Undersøgelsen viser, at det er den også for rigtig mange digitale talenter. De oplever gode forhold og en kultur, der passer de fremtidige generationer, der ikke prioriterer lønpakken højere end et balanceret privat- og arbejdsliv. Det er et rigtig godt tegn på, at vi har meget at tilbyde digitale talenter og forhåbentlig får endnu flere internationale talenter øjnene op for Danmark,” siger Anders Thomsen, der er Markedsdirektør for Rådgivning og Videnservice i Dansk Erhverv.

Yderligere oplysninger

Ønsker du yderligere oplysninger om undersøgelsen eller interview med talspersonerne, er du velkommen til at kontakte Jakob Lindmark Frier, Head of Communication i Digital Hub Denmark på telefon: +454279 9454 eller på mail: jakob@digitalhubdenmark.dk.

Fakta

Undersøgelsen er baseret på digitale talenter fra 10 udvalgte lande, der er baseret på de mest attraktive destination for digitale eksperter fra Boston Consulting Group’s Decoding Digital Talent-rapport (2019)[1], hvilket omfatter: USA, Australien, Danmark, Canada, UK, Tyskland, Frankrig, Spanien, Schweiz og Japan.

• 1913 respondenter i undersøgelsen
  • Respondenterne vurderede arbejdsglæde på baggrund af 17 jobkomponenter
  • Respondenterne rapporterede på en skala fra 0 (meget utilfreds) til 100 (meget tilfreds)

Kort om undersøgelsens metode

Indekset måler arbejdsglæden hos digitale talenter, dvs. folk der arbejder med minimum ét af 11 digitale arbejdsområder, fx softwareudvikling eller robotics. Undersøgelsens datagrundlag består af et survey med 1913 besvarelser fra digitale talenter fra 10 forskellige lande. Alle forskelle i arbejdsglæde på tværs af lande, baseret på jobelementer, er statistisk signifikante bortset fra forskellen mellem USA og Australien, der har samme score.

Antallet af respondenter er udvalgt pba. et mål om statistisk signifikans. BCG og virksomhedens tilknyttede surveyinstitut, Dynata, har gennemført survey-undersøgelsen i august og september 2020. Interviews er gennemført af BCG og Digital Hub Denmark i september 2020.

Om Digital Hub Denmark

Digital Hub Denmark arbejder for at promovere danske bæredygtige og banebrydende digitale løsninger for at tiltrække internationale digitale talenter, kunder og kapital til at fremskynde væksten på tværs af digitale industrier. Digital Hub Denmark er et offentligt- privat samarbejde mellem Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Finans Danmark.

Sign up to stay updated on your opportunities in Denmark

Digital Hub Denmark
Tech TalentsStartupsInvestorsDelegationsBlogBrand ToolboxPressAboutPrivacy PolicyTerms & Conditions
Digital Hub Denmark