09.09.2020

Ny undersøgelse: Antallet af internationale digitale specialister stiger i Danmark

Mens talentmassen af digitale specialister er steget med 14 pct. fra 2016-2019, er antallet af udenlandske digitale specialister i Danmark steget med hele 48 pct.

Trods den positive udvikling får en ud af fire danske myndigheder og virksomheder stadig ikke dækket deres behov for digitale kompetencer. Det viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet HBS Economics for Digital Hub Denmark.

København, den 9. september 2020 – Danmark scorer højt på internationale ranglister over tiltrækningsinitiativer af internationale digitale talenter, og inden for de seneste tre år, er vi ifølge en ny kortlægning for Digital Hub Denmark blevet bedre til at tiltrække og fastholde digitale talenter fra udlandet. Men danske virksomheder og eksperter efterlyser flere tiltag, der kan forbedre Danmarks indsats, da manglen på digitale kompetencer kan få fatale konsekvenser for vækst, udvikling og innovation i danske virksomheder.

Faktaboks

  • 167.200

    digitale talenter i Danmark i 2019

  • 11%

    af talentmassen består af udenlandske talenter. I 2016 bestod andelen af 6%.

  • 18%

    stigning i nettoinflow de seneste 3 år.

  • Profiler med de største andele af internationale talenter

    IT-udvikler (14%), digital designer (14%), den digitale ingeniør (13%).

  • Kilde

    Digitale talenter og mulighed for at trække mere talent til Danmark, HBS Economics. Foretaget på vegne af Digital Hub Denmark, september 2020.

”Digitaliseringen spiller en afgørende rolle for at løse de store samfundsudfordringer – klima, velfærd, pandemi og recession. Samtidig er digitaliseringen afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne, og nye løsninger i f.eks. klimakampen kan blive fremtidens eksporteventyr. Råstoffet er digitale talenter, som vi skal blive bedre til at tiltrække og fastholde. Vi skal fortælle verden, at hér er spændende job, med mulighed for at gøre fremtiden til et bedre sted at være,” siger Janus Sandsgaard, digitaliseringspolitisk chef, Dansk Erhverv.

Christian Hannibal, branchedirektør (konst.) i DI Digital mener ligeledes, at Danmark som digitalt foregangsland har meget at tilbyde internationale digitale talenter.

”Den globale konkurrence om at tiltrække digitale talenter er benhård. Derfor er det rigtigt gode nyheder, at flere talenter søger til Danmark. Det skal vi bygge videre på. Hvis man er en dygtig programmør og sidder i Indien, Polen eller Portugal, skal man vide, at Danmark er det mest spændende digitale land. Vi skal vise, at vi har en avanceret offentlig sektor, dynamiske startup-miljøer og et erhvervsliv, der udnytter de digitale muligheder. Så kan vi tiltrække endnu flere talenter, der kan løfte Danmark digitalt,” siger Christian Hannibal, branchedirektør (konst.), DI Digital.

Sådan vinder Danmark den globale talent-krig

Ifølge Thomas Krogh Jensen administrerende direktør i Copenhagen Fintech og Camilla Rygaard-Hjalsted, der er administrerende direktør i Digital Hub Denmark giver undersøgelsen et nyt og oplyst grundlag til at styrke og søsætte nye talenttiltrækningstiltag og potentielle løsningsmuligheder;  

”Digitale talenter er efterspurgte verden over og kan frit vælge fra jobhylden. Og det gør de. Derfor er det vigtigt, at vi anvender den nye viden fra undersøgelsen aktivt. Fremover vil Digital Hub Denmark øge brandingen af det digitale Danmark mod internationale digitale talenter i lande som Indien, Rumænien, Litauen og Bulgarien, hvor vi kan se et væsentligt øget nettoinflow siden 2016.  Derudover anbefaler jeg, at danske virksomheder vurderer push- og pull-faktorer i de forskellige talent-pools i verden, inden de begynder en rekrutteringsindsats. For de fleste organisationer er det eksempelvis umuligt at konkurrere med de attraktive løn- og arbejdsforhold som tech-virksomhederne i Silicon Valley og Schweiz tilbyder,” siger Camilla Rygaard-Hjalsted.

”Adgang til internationale digitale talenter er fortsat og vil altid være en vigtig forudsætning for at fintech-virksomheder og andre digitale vækstvirksomheder kan skabe flere arbejdspladser, plus på bundlinjerne og fastholde dem i Danmark. Som både den nuværende rapport og talentanbefalinger fra DI og Copenhagen Fintech fra 2019 belyser, så skal der søsættes en række nye tiltag for at kunne gøre os gældende i den globale krig om digitale talenter. International markedsføring er et vigtigt element, men der er også behov for andre justeringer, for at vi for alvor er attraktive for de bedste talenter. Konkurrencen er hård og væksten for vores tech-virksomheder er på spil,” siger Thomas Krogh Jensen, administrerende direktør i Copenhagen Fintech.

Oversigt over undersøgelsens anbefalinger

Anbefalingerne er baseret på interviews med en række eksperter fra den danske digitale økosfære. 

  1. National strategi for talenttiltrækning
  2. Regelforenklinger og afbureaukratisering af nuværende ordninger
  3. Tech-Visa
  4. Modernisering af positivlisten
  5. Fokus på branding af karrieremuligheder i økosystemer
  6. Øget fokus på fastholdelse af internationale dimittender
  7. Fokus på velkomst og integration af nytilkommende talenters familie
  8. Virksomhedssamarbejder om Talent Mobility

Mulige cases:

  • Unity: 4.000 ansatte globalt. Danmark: 320 ansatte, heraf er 50 pct. internationale digitale medarbejdere.
    Kontakt: Anders Peter Kierbye Johansen, HR Director. Mail: anderspkj@unity3d.com tlf: +45 22190289
  • Tradeshift: 1.000 ansatte globalt. Danmark: 130 ansatte, heraf er 40 pct. internationale digitale medarbejdere. Der er 42 forskellige nationaliteter repræsenteret i virksomheden.
    Kontakt: Tommy Pedersen, VP Developer Evangelism. Mail: tommy@tradeshift.com tlf: +45 25944952.

Mediekit og rapport
Du kan finde mediekit, inkl. rapport og fotos af talspersoner til download, her.    
Du kan finde Digital Hub Denmarks brand toolbox, inkl. logo til download, her.

Akkreditering
Det er tilladt at bruge data fra undersøgelsen til redaktionel omtale ved akkreditering af Digital Hub Denmark.    

Yderligere oplysninger
Ønsker du yderligere oplysninger om undersøgelsen eller interview med talspersonerne, er du velkommen til at kontakte Dorte Egelund; Head of Public Relations & Social Media: dorte@digitalhubdenmark.dk, tlf: +45 42648818.

Kort om undersøgelsens metode  
Den digitale talentmasse i Danmark er kortlagt på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik og jobopslagsdata fra HBS Jobintel samt relevant litteratur og ekspertinterviews. Se yderligere oplysninger på side 30 i undersøgelsen. 

Om Digital Hub Denmark
Digital Hub Denmark arbejder for at promovere danske bæredygtige og banebrydende digitale løsninger for at tiltrække internationale digitale talenter, kunder og kapital til at fremskynde væksten på tværs af digitale industrier. Digital Hub Denmark et privat offentligt samarbejde mellem Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet, Uddannelses- og forskningsministeriet, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Finans Danmark.

Towards No.1